گنجینه علوم تجربی
مباحث مرتبط با علوم تجربی متوسطه اول برای معلمان و دانش آموزان عزیز
درباره وبلاگ


من یک معلمم من آب می شوم ، چون تکه های برف در پای سرو قامت آن کس که مثل برف یکرنگ و بی تکلف و آزاد و بی ریاست من آب می شوم آن هم بدون حرف چشمم نه بر کسی است که تقدیر می کند بیمم نه از کسی است که تحقیر می کند من یک معلمم
چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387 :: 22:26 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
حشرات

جانوری است کوچک دارای شش پا زنبوران عسل زنبورمورچگان موریانه پرندگان سوسک حمام سوسک کفشدوزک مگس ملخ وغیره حشره می باشند اگر بخواهیم نام علمی همه گونه های حشرات رابنویسیم می باید کتابی حداقل در 8000صفحه تدوین نماییم دانشمندان نام علمی حدود میلیونها جانور راشرح داده اند از این تعداد جانوران حدود800000گونه آن حشره هستنددانشمندان از 7000تا10000نوع جدید حشره راهرسال کشف می نمایند . آنان عقیده دارند که هنوز ازیک تا ده میلیون حشره شناخته نشده است حشرات تقریباٌ در همه جای کره زمین از جنگهای بخارآلوده استوائی تا هوای سرد قطبی بسر می برند حشرات برفراز قله های بلند پوشیده از برطرف کوهستانها ودر بیابانهائی که پائین ترازسطح دریاست نیز زندگی می کنند .
علاوه براین آنها را می توان در غارهای گود زمین نیز یافت یا بر فراز آسمان هم در حال پرواز می باشند از این رو اگر کره زمین را از آن حشرات بدانیم مطلبی چندان دوراز حقیقت نگفته ایم آدمی پیوسته در جنگ با حشرات بوده است زیرا به انسان آزار می رسانند ما را نیش می زنند، در شیوع بیماریهای انگلی ومسری نقش مهمی دارند ازاین گذشته به محصولات کشاورزی وجانوران اهلی ودست آموزآدمی زیان می رسانند حشرات به خانه هاواردمی شوند و مواد خوراکی رامی خورند وآنها راضایع می کنند با این حال حشرات برای ما ارزش فراوانی دارند زیرا برای گل ها وگیاهان گرده افشانی می کنند زنبوران عسل نمونه ای از این حشرات هستند. در حقیقت اگرحشرات نبودند نمی دانیم که آیا نمی توانیم برگرد زمین زندگی کنیم. یا نه حشرات پرجاذبه ترین جانوران کره زمین هستند برخی از آن ها بو سیله موهای روی بدن خود صدا ها را می شوند حشرات دیگر روی پاهایاسوی بدن خود گونیهای دارند. حشرات سروصدائی ندارندامابرخی از آنهاصدایهای می کنندکه تا فاصله 1.6کیلومتری می رسد حشرات ریه ندارد از راه سوراخهای که در یک اطراف بدنشان وجود دارد تنفس می کنند برخی از حشرات بی چشم اند وحشرات دیگری هستند که پنج چشم دارند. بسیاری از حشراه ها نیروی بسیاری فراوانی دارند. یک مورچه می تواند چیزه های بلند کند که 5 برابر وزن بدن خودش باشند بنابرین یک مرد79 کیلویی هیچ وقت نمی تواند 395 کیلو گرم را بلند کند. یاحشره کک می تواند33سانتیمتر بپرد ،پس یک نفر انسان در مسابقه با پرش کک باید بتواند 210متر بجهد. حشرات می تواند حتی در سختی ترین اوضاع زندگی کنند بچه های برخی از حشرات در استخرها و برکه ها ی نفت خام می توانند زندگی کنند. حشرات دیگر قادر به ادامه زندگی در درجه های پایین ترز از نقطه ی انجماد زندگی کنند. حشراتی هم درچشمهای جوشان که درجه حرارتشان زیاد است، یافت می شوند.
برخی از حشرات بعلت کوچک بودن ،به خوراک خیلی کم نیاز دارند اسکلت حشرات نیز می تواند در زندگی آن ها نقش زیادی داشته باشد .حشره اسکلیتش بیرون از بدنش است(اسکلت خارجی دارد) از اینرو پوشش زرهی کمی برای حفظ ارگان های داخلی بدن وصورت نبودن رطوبت دارد بیشتر حشرات با لدارند که این خود باعث گریزبیشتر از دشمنان و جفت گیری آن ها می شود بیشتر حشرات زندگی کوتاهی دارند بسرعت بالغ وقادر به تولید مثل می شوند. بیشتر حشرات تخمهای بسیاری می گذارند انواع بسیار از حشرات در مدت زمان کمی می توانند چندین نسل تولید کنند برای این که حشرات می توانند با آهنگی تند و به تعداد زیاد تولیدمثل نمایند حشرات راههای گوناگونی برای تولید مثل خود دارند. ماده های برخی از گونه های می توانند بدون جفت گیری تولید مثل کنند .حشرات برای آدمی وگیاهان وجانوران ممکن است سودمند یازیان آور باشد .

تحقیق از : حسن تمیمی- دانش آموز پایه ی دوم راهنمایی – مدرسه راهنمایی آیت اله طالقانی شهرستان شادگان

 

چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387 :: 22:24 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
سلام

یکی از دوستان از من پرسیده بود که منابعی که برای المپیاد زیست مورد مطالعه قرار می گیرند چیست؟

من خودم چون در المپیاد شیمی فعالیت می کنم، هیچی در مورد زیست نمی دونم. ولی برای علاقمندان به المپیاد شیمی، منابع زیر را معرفی می کنم: (قابل توجه است که مطالعه همه این موارد ضروری نیست.)

 

شیمی عمومی مسترتون جلد ۱ و ۲ (مسائل بدردبخور و بیانی ساده داره)

·        کتابهای موضوعی انتشارات فاطمی از جمله:

·         

·        شیمی فیزیک

·        شیمی معدنی

 

المپیاد شیمی انتشارات دانش پژوهان جوان

·         

·         

شیمی عمومی دوره ۳ جلدی تألیف اسمیت، اسموت و پرایس

·        المپیاد شیمی نشر الگو

·          

چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387 :: 22:23 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
یک شیبر
شیبر جانوری دورگه بین شیر نر و ببر ماده است. شکل جسمانی آن مانند یک شیر بزرگ راه‌راه است. شیبر حاصل دخالت انسان در تولیدمثل دو حیوان است. این مورد در طبیعت حاصل نمی‌شود، چرا که سرحدات قلمروهای شیران و ببران به ندرت در یک مکان بر یکدیگر متطابق می‌شوند. در واقع، تنها مکان باقی‌مانده که هر دو حیوان را در بر می‌گیرد جنگل جیر در هندوستان است. به علاوه، شیران در گروه زندگی می‌کنند در حالی که ببر حیوانی گوشه‌گیر و منزوی است.
رشد شیبر هم از شیر و هم از ببر بیشتر است. دلیل این نمود نداشتن ژن محدودکنندهٔ رشد است که در شیر در حیوان ماده و در ببر در حیوان نر قرار دارد. شیبر در طی عمر خود پیاپی رشد می‌کند و به نقطه‌ای می‌رسد که بدنش دیگر توان تحمل اندازه‌اش را ندارد. شیبری که در عکس نمایش داده شده ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد.
شیبر معمولاً عقیم است و تنها موارد نادری از تولید مثل این حیوان گزارش شده است.
نمونهٔ مقابل آن که حاصل تولید مثل ببر نر با شبر ماده است ببیر نامیده می‌شود. برعکس شیبر، ببیر از هر دو والدین خود کوچک‌تر است و رشد محدودی دارد

 

سه شنبه بیستم اسفند 1387 :: 22:0 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
پنج قانون خوشبختی را به خاطر بسپارید :

:Remember the five rules to be happy

1) قلبتان را از نفرت پاک کنید.

. Free your heart from hatred

2) ذهنتان را از نگرانی ها دور کنید.

. Free your mind from worries

3) ساده زندگی کنید.

.Live simply

4) بیشتر ببخشید .

.Give more

5) کمتر توقع داشته باشید .

. Expect less



 

سه شنبه بیستم اسفند 1387 :: 21:58 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
شيوه هاي تست زني

تست ها به چند دسته تقسيم مي شوند تست هاي سرعتي ، تست هاي طبقه بندي شده ، تست هاي معلم ساخته ، تست هاي خود ساخته و ..... .

البته اين تقسيم بندي ها از ديدگاه هاي متعدد است و اين مقاله نيز امكان پرداختن كامل به موضوع تست را ندارد اين موضوع نيازمند يك مقاله مجزا مي باشد زيرا اصل كار در اين جا خلاصه گويي و مختصر نويسي است در كنكور سراسري سرعت در تست زدن عامل موفقيت است و بدون مهارت تست زني تقريبا كسي نمي تواند در امتحان موفق شود .

نكته مهم در تست زدن اين است كه قبل از تست زدن بايد دروس را به دقت مطالعه كرد و بدون مطالعه دروس ، زدن تست كاري بيهوده و حتي مضر است. تست زدن در زمان هاي متعدد تكنيك هاي خاص خود را دارد مثلا تست زدن در منزل نكات و شيوه هاي خود را دارد و تست زدن در جلسه امتحان شيوه ديگر.

الف- تست زدن در منزل

بعد از مطالعه هر بخش با فاصله 48 ساعت سعي كنيد تست هاي طبقه بندي شده متناسب و مرتبط با آن بخش از كتاب را بزنيد براي تست زدن دقيقا شرايط امتحان را ايجاد كنيد يعني در همان زمان و شرايط مثل امتحان تست بزنيد .

در مرحله اول سعي كنيد تست ها را با خودكار آبي و در زمان مقرر بزنيد و در مرحله دوم تست ها را با خودكار قرمز در وقت آزاد و سپس آنها را تصحيح كنيد پي خواهيد برد كه بسياري از اشتباهات شما اثر بي دقتي و يا عوامل ديگر بوده است بايد اين اشتباهات را يادداشت كنيد و سعي كنيد تكرار نشود .

در اين مرحله چنانچه توانسته باشيد بيش  از 90% تست ها را درست پاسخ دهيد مطالب آن بخش را خوب فهميده ايد در صورتي كه بين 60% تا 90% پاسخ دهيد لازم است خلاصه مطالب را يك مرتبه ديگر بخوانيد و چنانچه كمتر از 50% پاسخ داده باشيد لازم است مطالب آن بخش را به طور كامل دوباره مطالعه كنيد .

ب- تست زدن در جلسه امتحان

توجه داشته باشيد در جلسه امتحان شما بايد صحيح ترين جواب را انتخاب كنيد نه جواب صحيح را لذا دقت در ضمن مطالب و دقت در فهم سؤال بسيار مهم است .

قبل از زدن تست كليه جواب ها را بخوانيد. صحيح ترين جواب همان جوابي است كه در مرحله اول به آن مي رسيد تست ها را كد بندي كنيد. تست هاي آسان را اول بزنيد. تست هاي متوسط را بعد از آن و تست هاي مشكل را در پايان وقت به آن بپردازيد نبايد فراموش كنيد كه تست ها ارزش يكساني ندارند .

تست هاي مشكل ارزش بالاتري جهت پاسخ دادن دارند ولي با شانس و تصادفي به تست ها پاسخ ندهيد . تست هاي آسان چون توسط اكثر افراد پاسخ داده مي شوند علل رتبه هاي بالا نخواهند بود . عموما تست هاي مشكل هستند كه ديگران پاسخ نمي دهند عامل برتري ما بر ديگران خواهند بود .

در انتقال تست ها به پاسخ نامه نهايت دقت را داشته باشيد چون ممكن است خطاي ديد ايجاد گردد . جهت صرفه جويي در وقت هر ده تست را پس از زدن در دفترچه يكباره به پاسخ نامه منتقل نماييد . سعي كنيد دقت خود را فداي سرعت نكنيد همه سؤالات و همه پاسخ ها و همه مطالب دفترچه را به دقت بخوانيد .

 

دوشنبه نوزدهم اسفند 1387 :: 16:12 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
 

یک روش خوب برای درک مفاهیم نانویی، مطالعه‌ی نقاط شروع این فناوری در دنیای علم است. در قرن بیستم، به دنبال کشف قابلیت‌های گسترده‌ی مولکول‌ها در ساختن مواد جدید، دانش‌های مرتبط با ذرات ریز توسعه یافتند. یکی از این یافته‌ها که امروزه توسعه‌ی چشمگیری پیدا کرده، کلویید و انواع مختلف آن است.

کلویید چیست؟

اگر در یک لوله‌ی آزمایش تا یک‌سوم گنجایش آن الکل معمولی بریزیم و به آن نصف قاشق چایخوری گَرد گوگرد اضافه کنیم و سپس مخلوط حاصل را به‌ملایمت داخل یک بِشِر آب داغ گرما بدهیم و هم بزنیم، می‌بینیم که گوگرد در الکل حل می‌شود. اما اگر چنین محلولی را در یک ظرف سرد خالی کنیم، می‌بینیم که پدید‌ه‌ی دیگری به وجود می‌آید. در مخلوط جدید، گوگرد به صورت ذرات ریزی درمی‌آید و هر ذره با آن‌که خیلی ریز است، از صدها و گاه هزاران اتم تشکیل شده است. این ذرات را «کلویید» می‌نامند.

کلویید چگونه کشف شد؟

در سال ۱۸۶۱، توماس گراهام، عبور موادّ مختلف را از درون غشای تراوا آزمایش کرد. او دریافت که گروهی از اجسام به‌آسانی از درون غشا عبور می‌کنند و گروه دیگر به هیچ وجه از آن نمی‌گذرند. این دانشمند، اجسام گروه اول را کریستالوئید (شبه بلور) وگروه دوم را کلویید (شبه چسب) نامید.

توماس گراهام ۱۸۰۵-۱۸۶۹توماس گراهام ۱۸۰۵-۱۸۶۹

کلوییدها محلول نیستند

کلوییدها ظاهری محلول‌مانند دارند. یعنی به‌ظاهر همگن و شفاف‌اند و مانند محلول‌ها از سوراخ‌های کاغذ صافی می‌گذرند. با وجود این، چهار تفاوت اساسی میان کلوییدها و محلول‌ها دیده می‌شود:

۱ - درکلوییدها، اندازه‌ی ذراتِ پخش‌شده، از اندازه‌ی ذرات حل‌شده در محلول‌ها، یعنی مولکول‌ها و یون‌ها، بزرگتر و بین ۱۰-۷ و۱۰-۸ سانتی‌متر است؛ در حالی که اندازه‌ی ذرات حل‌شده در محلولها در حدود ۱۰-۹ متر (نانومتر) است، یعنی ابعاد یونها.

۲ - اگرچه معمولاً اندازه‌ی ذرات سازنده‌ی کلوییدها آن‌ اندازه کوچک است که از سوراخ‌های کاغذ می‌گذرند، اما آن اندازه بزرگ‌ هم هست که وقتی در مسیر نور قرار ‌گیرند، بتوانند نور را به اطراف بپراکنند. اگر در یک جای تاریک، دو ظرف، یکی شامل محلولی مانند آب نمک و دیگری شامل کلوییدی مانند FeCl3 در آب جوش را در کنار یکدیگر قرار دهید و باریکه‌ی نوری به آن بتابانید و از پهلو به آن دو نگاه کنید، می‌بینید که مسیر عبور نور در داخل محلول مشخص نیست، ولی ‌در داخل کلویید کاملاً مشخص است؛

۳ - کلوییدها برخلاف محلول‌ها حالت پایدار ندارند، بلکه با گذشت زمان تغییر می‌کنند؛

۴ - ذرات سازنده‌ی کلوییدها بر خلاف ذرات سازنده‌ی محلول‌ها، در شرایط معین، مثلاً بر اثر سرد کردن یا گرم کردن یا در مجاورت با برخی ذرات دیگر، به یکدیگر متصل می‌شوند و ذرات بسیار بزرگتری را تشکیل می‌دهند. در این ‌صورت، کلویید حالت «نیمه‌جامد» یا «ژله» به خود می‌گیرد، یا اینکه لخته می‌شود.

اندازه‌های کلوییدی

اگر جسمی را که نرم ساییده شده است در آب بریزیم، یکی از سه حالت زیر پیش می‌آید:

۱/ ممکن است یک «محلول حقیقی» تشکیل شود که نتیجه‌ی پراکنده شدنِ اتم‌ها، مولکول‌ها یا یون‌های آن جسم در یک حلاّل است. اندازه‌ی ذرات در این محلول از حدود ۱nm تجاوز نمی‌کند؛

۲/ این امکان وجود دارد که ذراتِ بزرگتر از حدود ۱۰۰nm باقی بمانند. این ذرات میکروسکوپی، به‌تدریج ته‌نشین می‌شوند. از آنجا که این ذرات به طور موقت معلق‌اند و بر اثر ماندن ته‌نشین می‌شوند، به مخلوط حاصل، «مخلوط معلق» یا «سوسپانسیون»‌ می‌گویند؛

۳/ ذراتی که اندازه‌ی آنها از ۱nm تا حدود ۱۰۰nm تغییر می‌کند، معمولاً به صورت پراکنده در همه‌جای محیط باقی می‌مانند. این نوع مخلوط «کلویید» نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، در یک مخلوط کلوییدی با «نانوذرات» سروکار داریم.

کلوییدها در میانه‌ی سوسپانسیون‌ها و محلول‌ها قرار می‌گیرند، ولی ناهمگن به شمار می‌روند. محیط‌های پیوسته ــ همچون آب یا الکل ــ و جسم پراکنده، هرکدام وضعیت جداگانه‌ای به وجود می‌آورند.

چند نکته

الف ـ حرکت براونی ذرات کلوییدی

اگر یک قطره شیر را با میکروسکوپ نوری به‌دقت نگاه کنید، ذرات تشکیل‌دهنده‌ی آن را در حال حرکت دائم می‌بینید. این ذرات پیوسته و به طور نامنظم تغییر جهت می‌دهند. ذرات کلوییدی هنگامی‌که به هم می‌رسند، در برخورد با یکدیگر تغییر مسیر می‌دهند. به این حرکت دائمی و نامنظم ذرات کلوییدی «حرکت براونی» می‌گویند.

ب ـ دستگاه الکتروفورِز

دستگاهی است که برای مطالعه‌ی حرکت ذرات کلوییدی در میدان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ج ـ دیالیز

فرایند جدا کردن یون‌ها از ذرات کلوییدی «دیالیز» نامیده می‌شود. این کار معمولاً به کمک یک غشای مناسب صورت می‌گیرد. امروزه از دیالیز به طور گسترده برای تصفیه‌ی خون استفاده می‌شود.

مطالعه و آزمایش بر روی انواع کلوییدهای جامد در مایع آسان و ارزان‌تر از زمینه‌های دیگر نانوفناوری به نظر می‌رسد. شاید شما هم بتوانید نانوذرات مفیدی بسازید! حالا که می‌دانید سابقه و ریشه‌ی نانوذرات همان کلوییدها هستند، منابع علمی بیشتری در اختیار دارید؛ مخصوصاً به زبان شیرین پارسی

 

 

دوشنبه نوزدهم اسفند 1387 :: 16:4 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
هوش چيست؟ جامع ترين تعريفي که براي هوش ارائه شده و در مورد تمامي جانوران صدق مي کند، ميزان توانايي جانور در يادگيري است. اما چگونه مي توان اين توانايي را اندازه گيري کرد؟
اولين تست هوش براي انسانها در سال 1905 طراحي شد، اما اين تست بيشتر به ارزيابي معلومات افراد مي پرداخت؛ يعني به جاي اندازه گيري توانايي بالقوه افراد در يادگيري، ميزان اطلاعات قبلي آنها را مي سنجيد. امروزه گرچه تستهاي سنجش هوش بسيار پيشرفته اي طراحي شده اند، اما هنوز هم تفاوتهاي فرهنگي افراد در نتيجه اين تست ها تأثير زيادي دارد، چه رسد به استفاده از آنها براي گونه هاي ديگر.

برخي حيوانات داراي توانايي يادگيري بالايي در بعضي زمينه هاي خاص هستند. زنبور عسل مختصات گلهاي حاوي گرده را نسبت به کندو با دقت زياد محاسبه مي کند

و بعد از بازگشت به کندو آن را به ساير زنبورها اطلاع مي دهد. او اين کار را با حرکات دايره اي شکل انجام مي دهد. جالب اينجاست که با گذشت زمان، او نشاني جديد را با توجه به تغيير وضعيت خورشيد در آسمان، محاسبه کرده و حرکات خود را طوري عوض مي کند که دوستان خود را به سمت گلها هدايت کند.

تست هاي IQ در انسانها توانايي حافظه، استدلال، زبان و شکل گيري مفاهيم را ارزيابي مي کند. واضح است که بسياري از حيوانات داراي توانايي هاي متفاوتي در اين موارد هستند و برخي از آنها توانايي هاي ويژه اي دارند که در بين اين موارد نمي گنجد. رفتارهاي حيوانات به حدي با هم متفاوت است که هيچ گاه نمي توان نتايج تستي را که براي يک گونه (مثلاً انسان) طراحي شده، با نتايج به دست آمده از تست مشابه براي گونه هاي ديگر (مثلاً دلفين ها) مقايسه کرد.

دوشنبه نوزدهم اسفند 1387 :: 15:57 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
 

نشريه تايم د‌ر آستانه سال جد‌يد‌ ، 10 موضوع مهم سال گذشته د‌ر بيشتر حوزه‌هاي اجتماعي و خبري را از د‌يد‌گاه کارشناسان خود‌ اعلام کرد‌ه‌است.‏

نشريه تايم د‌ر حوزه د‌انش و فناوري هم، د‌ر 4 د‌سته کشفيات علمي، ايد‌ه‌هاي سبز، فاجعه‌هاي طبيعي و فاجعه‌هاي ناشي از بشر 10 واقعه مهم سال را بررسي کرد‌ه‌است.‏

د‌ر اينجا نگاهي د‌اريم به 10 كشف مهم سال 2007 از د‌يد‌گاه نشريه تايم، اما بخش جالب ‌فهرست مهم‌ترين وقايع علمي و طبيعي سال، به انتخاب 10 کشف برتر علمي سال 2007 برمي‌گرد‌د‌.‏

‏1. زيست شناسي سلولي و مولکولي

د‌ر ماه نوامبر، «شينيا ياماناکا» از د‌انشگاه کيوتو و «جيمز تامسون» از د‌انشگاه وسکانسين، 2زيست‌شناس مولکولي، د‌ر مقاله‌اي اعلام کرد‌ند‌ که توانسته‌اند‌ با د‌ستکاري سلول‌هاي پوستي، سلول بنياد‌ي جنيني توليد‌ کنند‌.‏

چنين کشف بزرگي منجر به آن خواهد‌ شد‌ که د‌ر آيند‌ه نزد‌يک، د‌انشمند‌ان بتوانند‌ بد‌ون ازبين برد‌ن جنين، سلول‌هاي بنياد‌ي د‌رست کنند‌ که نقش اساسي د‌ر د‌رمان بيماري‌هاي ناشي از نقص اعضا و... د‌ارد‌.

2. ژنتيک‏

اطلاعات لازم بــراي نقشــه ژنوم انساني تا سال 2002 کامل شد‌، اما اين حجــم عظيــم اطلاعات نياز به پالايش د‌اشت که اين کار زير نظر «پروفسور ماوريک کاريگ ونتر»، فيزيولوژيست مولکولي، د‌ر مريلند‌ د‌ر ماه سپتامبر خاتمه يافت و عنوان د‌ومين کشف بزرگ علمي سال را از آن خود‌ کرد‌.‏

‏3. اخترفيزيک‏

ثبت د‌رخشانترين انفجار ابر نو اختر د‌ر تاريخ فعاليت‌هاي نجومي توسط د‌انشمند‌ان د‌انشگاه کاليفرنيا د‌ر برکلي و د‌انشگاه تگزاس، بزرگ‌ترين پد‌يد‌ه نجومي سال و سومين پد‌يد‌ه علمي شناخته ‌شد‌.‏

د‌ر کهکشان راه‌شيري، 400 ميليارد‌ ستاره وجود‌ د‌ارد‌ که تنها 1000 عد‌د‌ آنها اند‌ازه‌اي‎‎‏ د‌ارند‌ که انفجار آن ثبت‌شد‌ه است.‏

4. جانورشناسي‏

د‌ر اعماق 700 تا 6000 متري د‌ريا در د‌ل اقيانوس منجمد‌ جنوبي، پژوهش‌هايي د‌ر سال گذشته انجام شد‌ که منجر به کشف بيش از 700 گونه جانور جد‌يد‌ شد‌ که چنين کشف يک جايي د‌ر تاريخ جانورشناسي‌ بي‌نظير است. مجله نيچر هم اين کشف را به ‌عنوان مهم‌ترين کشف سال اعلام کرد‌ه‌است.

5. مهند‌سي پزشکي

ساخت د‌ريچه مصنوعي براي قلب توسط تيم د‌کتر ياکوب د‌ر کالج سلطنتي لند‌ن که مشکلات 600 هزارنفر را د‌ر سراسر جهان رفع خواهد‌ کرد‌، پنجمين فعاليت مهم علمي سال نام‌گرفته‌است. اين اختراع، 3 تا 5 سال د‌يگر‌ کاربرد‌ي خواهد‌ شد‌.

6. اختر فيزيک‏

يک کشف نجومي د‌يگر رتبه ششم را از آن خود‌ کرد‌ه‌ است؛ «مشتري‌هاي د‌اغ»‏.

چند‌ سياره مشتري‌گونه که د‌ماي سطح آنها 2000د‌رجه است و تد‌اعي‌کنند‌ه سال‌هاي اوليه تشکيل منظومه شمسي هستند‌.‏

‏7. د‌يرينه‌شناسي‏

كشف فسيل د‌ايناسور ‏ـ پرند‌ه عظيم‌الجثه ـ د‌ر شمال چين و مغولستان که برآورد‌ها نشان مي‌د‌هد‌ ‌ يک‌ونيم تن وزن د‌اشته است، تعجب د‌يرينه شناسان را برانگيخت. ساختار بد‌ن اين پرند‌ه که 70 ميليون سال پيش‌ مي‌زيسته، شبيه پرند‌ه‌هاي امروزي است.

8. د‌يرينه‌شناسي‏

باز هم د‌يرينه‌شناسي رتبه هشتم را از آن خود‌ کرد‌. بررسي اسكلت‌هاي انسان، تقريبا اين اد‌عا را که انسان امروزي «هموساپينس ـ ساپينس» حد‌ود‌ 25 تا 65 هزار سال پيش د‌ر جنوب آفريقا شکل گرفته و از آنجا به شمال اين قاره و سپس اروپا، آسيا و استراليا مهاجرت کرد‌ه، به يقين نزد‌يک کرد‌ه‌است.

9. جانورشناسي‏

پيرترين موجود‌ زند‌ه روي زمين، صد‌ف د‌وکفه‌اي است که د‌ر اقيانوس اطلس شمالي د‌ر نواحي شمالي ايسلند‌ و د‌ر 80 متري عمق‏ آب کشف شد‌ و لقب نهمين کشف علمي سال را هم از آن خود‌ کرد‌.

10. زمين‌شناسي‏

موزه علوم طبيعي لند‌ن، د‌ر صربستان سنگ‌هاي معد‌ني‌اي را کشف کرد‌ند‌ که بسيار جالب و غيرمنتظره بود‌ند‌. کريپتونيت افسانه‌اي، رنگ سبز خيره‌کنند‌ه‌اي د‌ارد‌ و نحوه شکل‌گيري آن هنوز د‌ر پرد‌ه‌اي از ابهام قرار د‌ارد‌.‏

رونق تحقيقات زيست فناوري د‌ر سال 2007

سلول هاي بنياد‌ين گرفته شد‌ه از پوست و تهيه ژنوم انساني به ارزش 350 هزار د‌لار د‌ر صد‌ر د‌ستاورد‌هاي تاثيرگذار د‌ر عرصه زيست فناوري 2007 بود‌ه است.

به نقل از روزنامه اطلاعات

 

شنبه هفدهم اسفند 1387 :: 15:59 ::  نويسنده : مجید ورشاوی

کلوئیــــــدها:

اصطلاح کلوئید از ترکیب دو کلمه یونانی Kolla (به معنی چسب)و eidos (به معنای شبیه)بدست آمده است که اولین بار توسط دانشمند انگلیسی بنام توماس گراهام بکار برده شد.

کلوئیدها از یک نظر شبیه محلولها هستند و از جهاتی دیگر بکلی با آنها متفاوتند. هر سیستم کلوئیدی حداقل دارای بخش است:

1 – فاز پراکنده(Dispersed Phase)

2 – محیط پراکندگی(Dispersion Medium)

اما محلولهای حقیقی فقط یک فاز دارند و ماده حل شده و حلال باهم یک فاز را تشکیل میدهند.

اندازه ذرات کلوئیدی معمولا بین 50 تا 2000 آنگستروم است.

دسته بندی سیستمهای کلوئیدی:

فاز پراکنده

محیط پراکندگی

مثال

 

 

جامد

گاز

دود

 

جامد

مایع

چسب نشاسته، رنگها

 

جامد

جامد

بعضی آلیاژها

 

مایع

گاز

ابر

 

مایع

مایع

شیر

 

مایع

جامد

ژله

 

گاز

مایع

تخم مرغ زده شده، کف

 

گاز

جامد

خاکستر آتشفشانی

برخی از خواص کلوئیدها:

الف- پراکندن نور:

همه کلوئیدها نور را پراکنده میکنند که از این نظر با محلولهای حقیقی تفاوت دارند. پدیده پراکندن نور توسط کلوئیدها به نام اثر تیندال معروف است. از راه پراکنده شدن نور توسط ذرات کلوئیدی، فقط از وجود آنها آگاه میشویم نه اینکه بتوانیم آنها را ببینیم.

ب- حرکت براونی ذرات کلوئیدی:

ذرات کلوئیدی که جرم کمی دارند پیوسته از طرف مولکولهای حلال به اطراف پرت میشوند.

ج- عدم پایداری لازم:

در اثر اعمال برخی تغییرات مانند گرم کردن، انجماد و یا سانتریفوژ بر روی کلوئیدها، باعث ایجاد لخته یا رسوب در آنها میشود و فاز پراکنده از محیط پراکندگی جدا میشود.

د- خواص الکتریکی:

یکی از مهمترین خواص ذرات پراکنده کلوئیدی، باردار بودن آنهاست. وقتی کلوئید Fe(OH)3 را در یک دستگاه الکترولیز قرار میدهند، ذرات پراکنده به سمت قطب منفی حرکت کرده و در اطراف آن رسوب میکنند. پس مشخص است که آنها دارای بار مثبت اند.

همه ذرات تشکیل دهنده فاز پراکنده در یک کلوئید یک نوع بار الکتریکی دارند که باعث پایداری سیستم کلوئید میشود چون ذرات کلوئیدی با بار الکتریکی یکسان یکدیگر را دفع میکنند و مانع از لخته شدن و تجمع ذرات کلوئیدی میشوند.

اکثر هیدروکسیدهای فلزی بار مثبت بدست می آورند در مقابل سولفیدهای فلزی کلوئیدهایی با بار منفی ایجاد میکنند.

ذرات کلوئیدی بار الکتریکی خود را از راه جذب یونهای موجود در محیط پراکندگی بدست می آورند. در بعضی موارد ذرات یاد شده فقط یونهای مثبت را جذب میکنند و دارای بار الکتریکی مثبت میشوند.

کاربرد کلوئیدها:

یکی از مهمترین کارهای مهم در تصفیه آب این است که ذرات ریز گل و لای و سایر ناخالصیها که بصورت معلق در آب وجود دارند را از راه لخته کردن، از آب جدا میکنند.

در داروسازی بیشتر پادها و شربتهای مورد استفاده حالت کلوئیدی دارند. مواد در حالت کلوئیدی در تهیه سرامیک و لعاب کاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صنایع نساجی، چرمسازی، لاستیک سازی و کاغذ سازی و ساختن آلیاژهای مرغوب، کلوئیدها کاربرد گسترده ای دارند.

و شاید جالبترین نکته در خصوص کلوئیدها، ارتباط آن با ستاره شناسی باشد! علاوه بر آنکه ابر و مه خود حالت کلوئیدی دارند، مواد بین ستارگان نیز بطور عمده از گازها و گرد و غبار پراکنده در آنها تشکیل شده اند. ستارگان دنباله دار و سحابیها نیز شامل تودهای بسیار عظیم سیستمهای کلوئیدی هستند. درخشانی ستارگان دنباله دار در اثر پراکنده شدن نور خورشید از طرف ذرات بسیار ریز کلوئیدی تشکیل دهنده آنهاست.

 

 

شنبه هفدهم اسفند 1387 :: 15:49 ::  نويسنده : مجید ورشاوی

دانش‌آموزان راهنمايي

از آنجا كه حجم و محتواي درس‌هاي دوره راهنمايي به شكلي است كه مي‌توان در طول 15روز  فروردين  آنها را مرور كرد، ضروري است كه طبق برنامه‌اي منظم و حساب شده مرور و تكرار درس‌هاي اصلي را به انجام برسانيد. براي اين منظور بد نيست كه:

1 - هر يك روز در ميان45دقيقه  رياضي و علوم تمرين كنيد.

2 - هر سه روز يك بار درس‌هاي تاريخ، جغرافي و اجتماعي را مرور و پرسش‌هاي دشوار آن را مشخص كنيد.

3 - ادبيات و زبان و عربي را طوري تنظيم كنيد كه بعد از رياضي و علوم بتوانيد آنها را مرور كنيد

شنبه هفدهم اسفند 1387 :: 15:45 ::  نويسنده : مجید ورشاوی
پسرک از پدر بزرگش پرسید :
-
پدر بزرگ درباره چه می نویسی؟

پدر بزرگ پاسخ داد :
درباره تو پسرم، اما مهمتر از آنچه می نویسم، مدادی است که با آن می نویسم. می خواهم وقتی بزرگ شدی، تو هم مثل این مداد بشوی !

پسرک با تعجب به مداد نگاه کرد و چیز خاصی در آن ندید :
- اما این هم مثل بقیه مداد هایی است که دیده ام !

پدر بزرگ گفت : بستگی داره چطور به آن نگاه کنی، در این مداد پنج صفت هست که اگر به دستشان بیاوری، برای تمام عمرت با دنیا به آرامش می رسی :

صفت اول : می توانی کارهای بزرگ کنی، اما هرگز نباید فراموش کنی که دستی وجود دارد که هر حرکت تو را هدایت می کند. اسم این دست خداست، او همیشه باید تو را در مسیر اراده اش حرکت دهد.

صفت دوم : باید گاهی از آنچه می نویسی دست بکشی و از مداد تراش استفاده کنی. این باعث می شود مداد کمی رنج بکشد اما آخر کار، نوکش تیزتر می شود ( و اثری که از خود به جا می گذارد ظریف تر و باریک تر) پس بدان که باید رنج هایی را تحمل کنی، چرا که این رنج باعث می شود انسان بهتری شوی.

صفت سوم : مداد همیشه اجازه می دهد برای پاک کردن یک اشتباه، از پاک کن استفاده کنیم. بدان که تصحیح یک کار خطا، کار بدی نیست، در واقع برای اینکه خودت را در مسیر درست نگهداری، مهم است.

صفت چهارم : چوب یا شکل خارجی مداد مهم نیست، زغالی اهمیت دارد که داخل چوب است. پس همیشه مراقب باش درونت چه خبر است.

و سر انجام پنجمین صفت مداد : همیشه اثری از خود به جا می گذارد. پس بدان هر کار در زندگی ات می کنی، ردی از تو به جا می گذارد و سعی کن نسبت به هر کار می کنی، هشیار باشی و بدانی چه می کنی.

 

جمعه شانزدهم اسفند 1387 :: 14:52 ::  نويسنده : مجید ورشاوی

باسمه تعالی

 

          مر کز استعداد های درخشان شهید اژه ای2

نام و نام خانوادگی :                  نام دبیر:               کلاس:          زمان: 60 دقیقه

                                                         15نمره

  تمام شأن و عظمت انسان در فكر است.      پاسكال

مطمئن هستم: از اين آزمون  شاد و سربلند بيرون مي‌آيي ، حالا يك نفس عميق بكش و شروع كن.

 

1- تعدادي جاي خالي داريم كه منتظر كلمه هاي مناسب هستند ، اگر آنها را از انتظار نجات بدهي خوشحال مي‌شوم.(2)

الف -  كوچكترين  ذره تشكيل دهنده ماده كه به حالت آزاد وجود دارد .................... نام دارد.

ب - داشتن شكل ثابت از ويژگيهاي  مواد .................................. است .

ج – به مقدار ماده تشكيل دهنده هر جسم ................................ گويند .

د- دو ويژگي مهم مخلوط هاي ناهمگن .................................. و ................................. است .

ه – اگر بتوانيم ماده اي را تجزيه كنيم و بيش از يك نوع عنصر از آن بدست آوريم، آن ماده ............................ است .

و – كاهش دما موجب .................................... سرعت پخش شدن دو ماده در همديگر مي‌شود . (كاهش يا افزايش )

ز – مخلوط معلق جامد در مايع.................................. ناميده مي‌شود .

ح – صافي ، ذرات مخلوط را بر اساس اختلاف در .................................. جداسازي مي‌كند.

 


2-  پسر خوبم! يك جدول ناقص دارم كه براي پركردن آن به فكر خلاق و معلومات تو نياز مندم، پس كمكم كن.(4)

 

نمونه

مخلوط / خالص

ناهمگن/ همگن

غير معلق / معلق

آب قند

 

 

 

 

خالص

 

 

 

 

 

غير معلق

تنتور يد

 

 

 

كف صابون

 

 

 

طلاي زينتي

 

 

 

 

3- حالا سرعت عمل و دقت ! گزينه درست را انتخاب كنيد.(3)

الف) رنگ محلول يد در تتراكلريد كربن ................... است .

1- قرمز            2- بنفش       3- قهوه اي         4- بي‌رنگ

ب) معرف يد يعني .....................

1- يد در الكل           2- يد در نفت       3- يد در آب        4- همان يد جامد

ج) مقدار فضا ي خالي بين ذره هاي كدام يك از مواد زير بيش تر است ؟

1 – طلا              2- آب              3- هيدروژن         4- جيوه

د) در يك ظرف پر از مايع نمي‌توان مايع افزود، اين نشان مي‌دهد كه مايعات :

1- فضا اشغال مي‌كنند          2- وزن دارند       3- جرم دارند       4- حجم معين دارند

ه) كدام يك از عنصرهاي زير نارسانا است ؟

1- آلومينيم             2- جيوه        3- نقره            4- يد

و) ذره هاي سازنده كدام يك از مواد زير از چند اتم متفاوت ساخته شده است؟

1- گوگرد           2- كربن مونواكسيد 3- سرب        4- اكسيژن

 


4- پسر باهوش من ! (چيزي به انتهاي آزمون نمانده) بخند! و جدول زير را كامل كن.(1)

 

نشانه شيميايي

C

 

Cl

 

نام عنصر

 

هيدروژن

 

گوگرد

5- كجاي حرفم غلطه ؟! (2)

جملات صحيح را با (ص) و جملات غلط را با (غ) مشخص كن.

الف) نفت از آب سنگين تر است به همين دليل در روي آن قرار مي‌گيرد.

ب) ته نشيني از ويژگيهاي مخلوط هاي ناهمگن معلق مي‌باشد.

ج) گاز تنها حالت ماده مي‌باشد كه كاملا تراكم پذير مي‌باشد.

د) مولكولهاي الكل فقط حركت ارتعاشي يا لرزشي دارند.

ه) قيف شيردار وسيله‌اي است كه براي جداسازي امولوسيونها استفاده مي‌شود.

و) برم تنها نافلزي است كه به حالت مايع وجود دارد .

ز) آهن ، كربن و آب عنصر هستند.

ح) وقتي آب بخار مي‌شود ، ساختمان مولكولی آن تغيير مي‌كند.

 

 

6- براي تهيه گياهان ادويه­اي به روش زير عمل مي كنند:

با خشك كردن گياهان ادويه­اي، آنها را براي مدت طولاني نگهداري مي­كنند. گياه را به مدت 3 تا 5 روز در معرض وزش باد قرار مي­دهند. يك الك داراي سوراخ هاي ريز را بالاي يك پارچه يا ورق تميز نگه مي دارند. گياه خشك را درون آن      مي­ريزند و با كف دست آن را به كف الك مي سايند. ساقه هاي آن را دور مي ريزند و دوباره بخش ساييده شده را درون الك مي­ريزند. اين كار را چند بار انجام مي­دهند تا اين كه تمام ساقه ها جدا شوند. حال ادويه را در داخل شيشه گذاشته و نگهداري مي­كنند. (1)

الف – چرا گياه را در معرض باد قرار مي دهند؟

 

ب- چرا از الك استفاده مي كنند؟

 

 


7- چه سوال راحتي!

كلماتي  را كه در ستون( الف) و ( ب) بهم مرتبط هستند بهم وصل كن.(1.25)

 

ستون الف

ستون ب

طلا

چكش خوار است و جامد

سرب

رساناي برق است و مايع

اكسيژن

نارسانا است و گاز

گوگرد

سطح صيقلي دارد و خانمها به شدت به آن علاقه دارند.

جيوه

شكننده و جامد است

ماده

محلول در آب

محلول در نفت

1

-

+

2

-

-

3

+

-

 

8- سه ماده 1، 2 و 3 را با يكديگر مخلوط كرده ايم. برخي از خواص اين مواد را در جدول زير خلاصه كرده ايم.(75/)

 

الف – كدام يك از اين سه ماده احتمالاً نمك است؟

 

ب- توضيح دهيد كه چگونه مي توان سه ماده 1 ، 2 و 3 را

از مخلوط آنها جدا كرد.

 

 

 


9- ((و اما سوال آخر))   جدول زير را كامل كن.(1)

نام مخلوط

نام وسيله يا وسايل به كار رفته براي جداسازي

به ترتيب انجام كار

اختلاف در ويژگي

براده آهن و پودر نفتالين

 

 

كربن تتراكلريد و آب

 

 

  پسر گلم ! هميشه سربلند باشي

گروه شيمي

مجید ورشاوی    

سئوالات امتیازی (هر سوال 1 امتیاز)

خواهشمند است به سئوالات زیر پاسخ دهید:

1-نقطه جوش بنزین در قله اورست بیشتر است یا در دماوند ؟چرا

2-دو روش برای سریعتر بالا بردن نقطه جوش در قله کوه بنویسید.

3-با فرض ثابت بودن دما چرا یخ در بالای کوه دیر تر ذوب می شود؟

4-وقتی آب نمک را حرارت می دهیم تا به جوش آید با گذشت زمان نقطه جوش آن چه تغییری می کند؟

5-رابطه ارتفاع با فشار هوا را با رسم نمودار نشان دهید

6-این جمله را تفسیر کنید:عمل انجماد و ذوب ماده دارای نا خالصی در یک محدوده دمائی انجام می شود.

7-فشار هوا در حاشیه دریای خزر بیشتر از بندر انزلی بندر انزلی بیشتر از دریای آزاد (بندر عباس ) بندر عباس بیشتر از اصفهان ودر اصفهان بیشتر از شهر کرد می باشد

از جمله بالا حد اقل دو نتیجه  علمی بگیرید.

8- اگر صفحه فلزی که دارای دو سوراخ است را بطور یکنواخت گرم کنیم فاصله و قطر سوراخ ها چه تغییری می کند ؟ چرا

9- چرا فشار زیاد هوا مانع از ذوب جامدات می شود؟ آیا آنچه گفقتید در مورد یخ هم در ست است؟چرا

10- رابطه فشار هوا و نقطه ذوب را با رسم نمودار نشان دهید.

11-رابطه فشار هوا را با نقطه جوش با رسم نمودار نشان دهید.

12-در یک لیتر از آب ارومیه 700گرم آب و 300گرم نمک وجود دارد تعیین کنید چند گرم از آب ارومیه را باید تقطیر کنیمم تا 10لیتر آب خالص بدست آید.

عیدتو ن مببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببارک

به نام ایزد دانا

2)خواهشمند است  به سئوالات زیر در برگه ای جداگانه  پاسخ دهید:و به این برگه الصاق نمائید. 

1)صفر پیپت ساده در کجاست ؟

2)نشانه تمییز بودن پیپت و بورت چیست ؟

3)طریقه درست گرفتن شیر بورت را شرح دهید .

4)خط نشانه باریک (سفید یا رنگی )در بالای حباب پیپت حباب دار برای چیست ؟

5)تفاوت درجه بندی استواته مدرج با بورت و پیپت در چیست ؟

6)کاربرد گیلاس مدرج در چیست ؟

  7)حد اقل پنج وسیله نام ببرید که برای گرم کردن محلولها استفاده می شود .

8)ساده ترین و متداولترین وسیله آزمایشگاهی چیست ؟

9)چرا هرگز نباید لوله شور را بطور عمودی در لوله بالا و پایین برد ؟

10)پنج کاربرد برای بشر بنویسید .

11) در صورت نبودن گیره چوبی یل فلزی برایحرارت دادن لوله آزمایش بر روی شعله چه می کنید ؟

12) دو کاربرد ارلن تخلیه را بنویسید .

 13)سه کابرد شیشه ساعت را بنویسید.

14)کاغذ صافی متناسب با قیف باید چه شرایطی داشته با شد ؟

15) چرا دمای شعله در قسمت پاینتر کمتر از بخش بالائی آن است؟

16)چرا قسمت وسط شعله تیره تر به نظر میرسد؟

17)بیشترین مقدار مایع برای حرارت دادن بوسیله لوله آزمایش چقدر است ؟

18)طرز تنظیم و کار با ترازوی سه اهرمی را شرح دهید

19)کار دسیکاتور چیست ؟

20)از بوته چینی به چه منظور استفاده می شود؟

21)با رسم شکل طرز تا کردن کاغذ صافی را جهت استفاده در قیف نشان دهید.

22)دو کاربرد آبفشان را بنویسید.

23)چرا در هنگام کار با بالن نباید ته آن را مستقیم روی حرارت شعله قرارداد ؟

24)سه تفاوت بشر را با لیوان معمولی بنویسید.

25)طرز درست خواندن حجم برداشته شده بوسیله استوانه مدرج را بنویسید.

26)انواع پیپت را نام ببرید.

27)چه موقع از پیپت حباب دار استفاده می کنید.؟

28)واحد اندازه گیری حجم در سیستم بین المللی ُSI چیست؟

29)چرا برای خشگ کردن قسمت های درونی وسایل شیشه ای نباید از دستمال استفاده کرد.

30)چهار بی احتیاطی که موجب شکستن ارلن و بشر میشود کدامند؟

31) چرا شیشه ساعت را نباید بطور مستقیم گرم کرد ؟

32)اساس کار کروماتو گرافی درچیست ؟.

33)یک کاربرد قیف جدا کننده را بنویسید.

34)طرز کار کردن با هاون چینی را بنویسید.

35)اسپاتول چیست؟

36)دستگاه سانتریفوژچیست دو مورد مهم در هنگام کار با این دستگاه رابنویسید.

37)شکل نشانه های هشدار را برای موارد زیر رسم کنید.

الف)سمی

ب)سوزش آور

ج)خورنده

د)خطر برق گرفتگی                                                             

ه)رادیو اکتیو

و)اکسید کننده

ز)به شدت ؛آتشگیر

ت)تابش لیزر

 

موفق باشید مجید ورشاوی

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 
  • مرکز متن
  • غاز
  • قالب بلاگفا
  •