گنجینه علوم تجربی
مباحث مرتبط با علوم تجربی متوسطه اول برای معلمان و دانش آموزان عزیز
درباره وبلاگ


من یک معلمم من آب می شوم ، چون تکه های برف در پای سرو قامت آن کس که مثل برف یکرنگ و بی تکلف و آزاد و بی ریاست من آب می شوم آن هم بدون حرف چشمم نه بر کسی است که تقدیر می کند بیمم نه از کسی است که تحقیر می کند من یک معلمم

 

این طرح در طول سال تحصیلی 89-88 همگام با سراسر کشور با همکاری کارشناسی آموزش راهنمایی

با جدیت در استان اصفهان نیز اجرا می شود .

هدف از این طرح احیای نقش تصمیم گیری معلم در امر تدریس است به نحوی که اورا از یک انتقال دهنده مفاهیم (اپراتور)به

معلمی تصمیم گیر و برنامه ریز تبدیل کند فردی که در سه بخش زیر توانایی تولید برنامه و اجرای آن را داراست.

1-محتوای یادگیری :

تغییر نگرش معلم  به عنوان فردی که اجازه دستکاری و مناسب سازی محتوای  از زاویه توجه به کاربرد

یادگیری در زندگی واقعی را دارد.

2-روشهای یاد گیری

الف)یادگیری فعال:تا دانش آموزان درتولید مفهوم نقش داشته باشند

ب)یادگیری گروهی:تا دانش آموزان در تعامل با هم از هم بیا موزند

ج)فعالیت علمی عملی و فکری بیشتر:تا دانش آموزان در تعامل مغز ها با دست ها عمیق تر بیاموزند.

3-ارزشیابی

اف)ارزشیابی مستمر: به عنوان جستجوی موقعییتهایی که می توان ارزشیابی را در خدمت یادگیری قرار داد .

ب)ارزشیابی پایانی:توجه به رویکرد های جدید در آزمون های پایانی و یا آوری اهمییت اجرای آزمون های عملکردی

 

میدانیم که دانش آموزان نیازمندفرصت هایی برای یادگیری به شیوه های گوناگون ومعلمان نیازمند گنجینه ی روش های

یاددهی-یادگیری بر آمده از نظریه های یاد گیری و نظریه های تربیتی هستند.

معلم اندیشه ورز و متفکرکسی است که هم به دانش آموزوهم به موضوع درسی می اندیشد و تلاش می کند بین این دو

 پلی بسازد اما در طول سال ها و به تدریج دراین  راه تجاربی می اندوزد. به نظر می رسد یکی از راههای دست یابی به اهداف و محور های ذکر شده در با لا استفاده از این تجارب است به نحوی که در دوره آموزشی  معلمانی که در طرح شرکت می کنندبا هم و از هم می آموزند که :

برای شروع تدریس بهترین شیوه های بر انگیزنده چیست ؟

    فهم کدام مفاهیم برای دانش آموزان دشوار است؟از چه راههایی می توان درک آن ها را ساده کرد؟

    چگونه می توان از دانسته های دانش آموزان در جهت تفهیم مطالب جدید استفاده کرد؟

    بهترین روش تدریس برای ارائه هر موضوع کدام است؟

    برای تفهیم بهتر یک موضوع آیا فعالیت های موازی دیگری هم وجود دارد؟

    با کدام نوع ارزشیابی مستمر می توان به تکوین آموزه ها کمک کرد و به نقاط ضعف طرح درس پی برد؟

    اشتباهات و بد فهمی های رایج  دانش آموزان در هر موضوع درسی کدامند؟

    در هر موضوع درسی بهترین و زیبا ترین و جامع ترین سوالات پایانی کدامند؟

   وده ها سوال دیگر

   همکارانی که برای این طرح انتخاب شده اند بایدعلاوه بر آنکه انگیزه لازم برای شرکت در دوره 32ساعته آموزشی را داشته با شند

ضروری است از قبل مطالعاتی در مورد روشهای نوین تدریس مانند:طرح شبکه ای-کاوشگری-ساخت گرایی-بارش فکری-مقایسه ای

اعضای تیم-پزوهش و نوع آوری-دریافت مفهوم و غیره داشته در تدریس تخصصی کتاب مسلط بوده  وتوانایی برنامه ریزی درسی را دارا باشند..

اگر شما نیز یکی از 80معلمی هستید که دراین طرح شرکت می کند  بدینوسیله بعلت حضور در این طرح بزرگ  و تا ثیری که در آینده در آموزش علوم و ریاضی به فرزندان ایران زمین خواهید داشت به شما تبریک می گویم.

با تشکر

 

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 
  • مرکز متن
  • غاز
  • قالب بلاگفا
  •